مدبر در گفت و گو با پرسون:

دولت بلاروس باید وارد مذاکره با مخالفین شود

پژوهشگر دیپلماسی جوانان مرکز بین المللی مطالعات صلح گفت: دولت بلاروس باید وارد مذاکره با مخالفین شود و از ادامه نفوذ و جریان سازی طرف غربی و آمریکایی ممانعت کند.

روح الله مدبر پژوهشگر دیپلماسی جوانان مرکز بین المللی مطالعات صلح در گفت و گو با خبرنگار سیاسی پرسون در خصوص نقشه های آمریکا برای تسلط به روسیه اظهار داشت: دخالت های آمریکا و برخی هم پیمانانش در اتحادیه اروپا برای برهم زدن ثبات برخی از کشورهایی است که پیشینه و قرابت بسیار نزدیکی با فدراسیون روسیه دارند که مصداق بارزش بلاروس است.

مدبر بیان کرد: در کنار دخالت های آمریکا نقش فرانسه و آلمان بسیار پررنگ است.شاید سوال پیش بیاد که در موضوع بلاروس علت پر رنگ بودن ویژه فرانسه چیست؟علتش این که فرانسوی ها به علت تهدیدی که در دوره جنگ جهانی دوم شدند و شرایط خاصی که حتی الان در اتحادیه اروپا دارند و با وجود اینکه عضو شورا امنیت هستند اما کشور موثر و تاثیر گذاری در اتحادیه اروپا نیستند اینها به خاطر پیشینه تاریخی در پی ایچاد برنامه هایی برای اینکه نقش اثرگذار خودشان را در اروپا نشان دهند می باشند.

وی افزود: اما این برنامه ها بیشتر برنام های مداخله جویانه و برهم زدن ثبات اروپا است. بلاروس بخش عمیق وفرهنگی تاریخ روسی است این منطقه قرابت بسیار نزدیکی با فدراسیون روسیه دارد.بیش از 70 درصد مردم ساکن بلاروس با فاصله یک نسلی بستگانی در سرزمین روسیه دارند. بلاروس کشوری که در بین کشورهای اروپا شرقی از نظر ثبات اقتصادی، رفاه، سرانه سلامت، آموزش، ثبات تورم و نرخ بسیار پایین بیکاری در مرحله اول قرار دارد.

پژوهشگر دیپلماسی جوانان مرکز بین المللی مطالعات صلح اظهار داشت: روسیه سوبسید بسیار ویژه ای در بلاروس دارد و کمک های مالی بسیار سنگین سالانه در اختیار بلاروس قرار می دهد این شاخصه ها به خاطر این است. این نا آرامی ها ایجاد تنش و بی ثباتی ها اولین خسارتی که ایجاد میکند در بحث اقتصادی در بلاروس ایجاد می کند و اروپایی ها و آمریکایی ها به فکر مردم بلاروس نیستند.

مدبر تأکید کرد: اعتراض هایی که در این کشور رخ می دهد ازطریق مجاری خودش باید به سمت آرامش بخش برود اما اروپایی ها و آمریکایی ها طبق برنامه ای که هم در گرجستان هم در ارمنستان و هم در اوکراین طی سال های گذشته برای انقلاب های رنگی انجام دادند الان دنبال تکمیل این پازل برای فشار آوردن به کشوری مثل روسیه هستند.

وی ادامه داد:هدف اینها این است که می دانند برنامه ثبات سازی و رشد و توسعه روسیه تا سال 2030 به صورت یک برنامه مدون و حساب شده در حال حرکت است و میخواهند حوزه حضور روسیه را در بخش کشورهای شرقی کاهش دهند.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: در اوکراین وقتی این بحران ها به وجود آمد اولین اتفاقی که توسط ایالات متحده رخ داد حضور سامانه ای موشکی خودش در اوکراین بود نه اینکه به سمت مردم اوکراین حرکت کنی و رفاه ایجاد کنند. در حال حاضردر بخش کریمه که متعلق به روسیه می باشد شاخصه رفاه و سلامت بسیار بالاتر از دوران گذشته اوکراینش بوده است.

مدبردر پایان گفت: موضوع دقیقا دخالت های داخلی است که از عواطف و احساسات مردم استفاده می شود خب قطعا دولت ها هم اشتباهاتی انجام داده اند. دولت بلاروس هم باید وارد مذاکره با مخالفین شود و ادامه نفوذ و جریان سازی طرف غربی و آمریکایی را ممانعت کند.

195497